Oglądasz wypowiedzi znalezione dla frazy: Mickiewicz Warszawa
Temat: Konkurs na pomnik na ryku
Konkurs na pomnik na ryku
Witam,
od kilku lat rozmawia się w naszej gminie o budowie rynku. Jak wiemy
na rynku powinien być jakiś pomnik. Kraków ma
Mickiewicza,
Warszawa
Syrenkę, a Raszyn?
Proszę o śmiałe pomysły. I przypominam, że pomniki wystawiamy tylko
nieżyjacym lub fikcyjnym postaciom (to jakby ktos któregoś z
ostatnich wójtów chcia uwieczniać). Proszę też o kilka słów
uzasadnienia. Może przy okazji ciut historii się nauczymy -
najchętniej historii Raszyna. Kto oprócz Godebskiego by się nadał?
Ach i wszystkiego najlepszego w nowym roku
Grocholica
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: moj plan prezentacji-piils wejdzcie
moj plan prezentacji-piils wejdzcie
OTO MOJ PLAN PREZENTACJI
PROSZE O JAKIS SUGESTIE PILS BYLABYLM DOZGONNIE WDZIECZNA
Z GORY DZIEKUJE WSZYSTKIM LASKAWYM KTORZY TO SKOMENTUJA
CZ y moj plan ramowy nie jest za krotki -streszczony???
TEMAT: „Różnorodne kreacje buntowników w literaturze polskiej i obcej”
I Literatura podmiotu:
Adam
Mickiewicz; Dziady cz.III, scena II; Kraków 2000
Mrożek Sławomir; Tango; Kraków 1975
Salinger Jerome David; Buszujący w zbożu;
Warszawa 1988
II Literatura przedmiotu:
Błoński Jan; Tango i dramaturgia modeli; Dialog 1980 ;nr.7(str.86-91)
Camus Albert; Człowiek zbuntowany [w:] Eseje;
Warszawa 1974 (str.
273-287);
Cieśla-KorytowskaMaria; Dziady Adama
Mickiewicza;
Warszawa 1995
(str.273-287)
Nyczek Tadeusz; Niemowlęce Tango; Twórczość 1973 ;nr.9 (str.84-92)
Sadkowski Wacław; Proza świata-szkice do obrazu powieściopisarstwa
wieku XX;
Warszawa 1999 (str168-174)
Stefan Halina; Mrozek; Kraków 1966 (str130-137)
Witkowska Alina; Słowo i czyn;
Warszawa 1975 (str.97,98,106-108,150-
158)
III Ramowy plan wypowiedzi:
1. Określenie problemu:
Synonimy buntu-różne natężenie i gwałtowność
Charakter indywidualny i społeczny buntu
Uniwersalizm i ponadczasowość buntu
Różne rodzaje (podłoża) buntu
2. Kolejność prezentowanych argumentów:
Konrad z III cz. Dziadów Adama
Mickiewicza jako przedstawiciel
prometeizmu (buntu przeciw Bogu)
Artur główny bohater dramatu Tango jako przedstawiciel buntu przeciw
konwencją, normą, zasadą
Holden Caulfield bohater utworu uszujacy w zbożu jako przedstawiciel
buntu pokoleniowego
3. Wnioski:
Porównanie prezentowanych buntowników
Rozwój ludzkości efektem buntu poszczególnych jednostek
Pozytywne i negatywne znaczenie buntu-jako siły twórczej i niszczącej
Buntownicy jako najciekawsze postacie literackie
IV Materiały pomocnicze:
plakaty
prosze Nie wiem czy mam dobrze I jak może być
?????
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: wejdz i ocen
wejdz i ocen
OTO MOJ PLAN PREZENTACJI
PROSZE O JAKIS SUGESTIE PILS BYLABYLM DOZGONNIE WDZIECZNA
Z GORY DZIEKUJE WSZYSTKIM LASKAWYM KTORZY TO SKOMENTUJA
CZ y moj plan ramowy nie jest za krotki -streszczony???
TEMAT: „Różnorodne kreacje buntowników w literaturze polskiej i obcej”
I Literatura podmiotu:
Adam
Mickiewicz; Dziady cz.III, scena II; Kraków 2000
Mrożek Sławomir; Tango; Kraków 1975
Salinger Jerome David; Buszujący w zbożu;
Warszawa 1988
II Literatura przedmiotu:
Błoński Jan; Tango i dramaturgia modeli; Dialog 1980 ;nr.7(str.86-91)
Camus Albert; Człowiek zbuntowany [w:] Eseje;
Warszawa 1974 (str.
273-287);
Cieśla-KorytowskaMaria; Dziady Adama
Mickiewicza;
Warszawa 1995
(str.273-287)
Nyczek Tadeusz; Niemowlęce Tango; Twórczość 1973 ;nr.9 (str.84-92)
Sadkowski Wacław; Proza świata-szkice do obrazu powieściopisarstwa
wieku XX;
Warszawa 1999 (str168-174)
Stefan Halina; Mrozek; Kraków 1966 (str130-137)
Witkowska Alina; Słowo i czyn;
Warszawa 1975 (str.97,98,106-108,150-
158)
III Ramowy plan wypowiedzi:
1. Określenie problemu:
Synonimy buntu-różne natężenie i gwałtowność
Charakter indywidualny i społeczny buntu
Uniwersalizm i ponadczasowość buntu
Różne rodzaje (podłoża) buntu
2. Kolejność prezentowanych argumentów:
Konrad z III cz. Dziadów Adama
Mickiewicza jako przedstawiciel
prometeizmu (buntu przeciw Bogu)
Artur główny bohater dramatu Tango jako przedstawiciel buntu przeciw
konwencją, normą, zasadą
Holden Caulfield bohater utworu uszujacy w zbożu jako przedstawiciel
buntu pokoleniowego
3. Wnioski:
Porównanie prezentowanych buntowników
Rozwój ludzkości efektem buntu poszczególnych jednostek
Pozytywne i negatywne znaczenie buntu-jako siły twórczej i niszczącej
Buntownicy jako najciekawsze postacie literackie
IV Materiały pomocnicze:
plakaty
prosze Nie wiem czy mam dobrze I jak może być
?????
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: Wiersze i teksty Kazimierza Malewicza
Wiersze i teksty Kazimierza Malewicza
Polecam!!
Zalaczam recenzje z GW:
Monika Kuc
Ta książka wyjaśnia wiele, ale ciągle nie wszystko. Nadal intryguje, co
naprawdę kryje się za czarnym kwadratem, który Malewicz nazywał "ikoną
naszych czasów". Nicość czy Absolut?
"Wiersze i teksty" Kazimierza Malewicza zawierają manifesty artysty z lat
1915-25 publikowane po raz pierwszy w Polsce lub na nowo tłumaczone. To
bardzo ważna książka, która prowadzi nas do źródeł poglądów jednego z
największych rewolucjonistów sztuki XX wieku, twórcy awangardowej utopii
i "Czarnego kwadratu na białym tle".
Książka obejmuje teksty z głównego okresu twórczości Malewicza -
suprematyzmu. Teorii sztuki, która głosiła triumf abstrakcji w malarstwie.
Książka opiera się na pięciotomowej moskiewskiej edycji pism Malewicza
wydanej w 2000 roku w wolnej Rosji. W znacznym stopniu zawiera więc teksty
ocalone przez Nikołaja Chardżijewa, które znajdują się w Stedelijk Museum w
Amsterdamie. Chardżijew był moskiewskim literaturoznawcą, pierwszym wydawcą
Chlebnikowa i Mandelsztama, przyjacielem Achmatowej. Ocalenie rękopisów
Malewicza (jak i innych twórców źle widzianych przez władze) było jego wielką
zasługą, choć wywiezienie ich do Amsterdamu w roku 1993 (z pomocą bratanka
Romana Jacobsona) do dziś wzbudza w Rosji kontrowersje.
Najwcześniejsze teksty Malewicz pisał do planowanego czasopisma "Supremus",
którego wydanie - z powodu wybuchu rewolucji lutowej - nie doszło do skutku.
Autor przetworzył je potem w cykl artykułów drukowanych na łamach
moskiewskiej gazety "Anarchia" (1917-18), organu Moskiewskiej Federacji Grup
Anarchistycznych. I to one są największą rewelacją książki, bo jasno
określają poglądy Malewicza. Mimo że aktywnie uczestniczył w artystycznym
życiu bolszewickiej Rosji, to znajdował się w opozycji wobec bolszewików i
Lenina. Zdecydowanie identyfikował siebie jako anarchistę sztuki i
głosił "likwidację wszystkich sztuk starego świata". Nie przypadkiem poeta
Chlebnikow imię Malewicza pisał jako Kaznimir, czyli ten, który gotuje "kaźń
światu". Jednak nie należy tego demonizować, bo anarchizm Malewicza łączył
się z pacyfizmem oraz utopijną wizją sztuki i ideą postępu i twórczego
rozwoju ludzkości.
Malewicz głosił totalną przebudowę sztuki. Nie tylko malarstwa, także
architektury, teatru, muzyki, literatury. Jego poetyckie teorie miały wpływ
na awangardowych rosyjskich poetów. Jednak odkrywanie poety w Malewiczu to
działanie trochę na wyrost. Większość jego wierszowanych utworów w gruncie
rzeczy nie wychodzi poza manifesty sztuki pisane poetyckim językiem.
Paradoksem manifestów Malewicza jest właśnie język. Wydawałoby się, że twórca
teorii czystej sztuki i czystej poezji powinien używać minimalistycznych
środków. Tymczasem jego manifesty pełne są ekspresjonistycznych uniesień.
Gdyby był konsekwentny, musiałby zapewne, jak w malarskim "Białym kwadracie
na białym tle", zredukować słowo do całkowitego milczenia, którym trudno
byłoby objaśnić zasady nowej sztuki.
Malewicza złożono po śmierci zgodnie z jego ostatnią wolą w "suprematycznym"
sarkofagu - białym kubie z czarnym kwadratem.
Kazimierz Malewicz "Wiersze i teksty". Wydawnictwo Naukowe i Literackie Open,
Instytut Adama
Mickiewicza,
Warszawa. Tłumaczenie Adam Pomorski i Agnieszka
Lubomira Piotrowska
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: uwaga-ksiazka!-Malewicz
uwaga-ksiazka!-Malewicz
Znacie juz te ksiazke??
Polecam serdecznie!!
Zalaczam recenzje z GW:
Monika Kuc
Ta książka wyjaśnia wiele, ale ciągle nie wszystko. Nadal intryguje, co
naprawdę kryje się za czarnym kwadratem, który Malewicz nazywał "ikoną
naszych czasów". Nicość czy Absolut?
"Wiersze i teksty" Kazimierza Malewicza zawierają manifesty artysty z lat
1915-25 publikowane po raz pierwszy w Polsce lub na nowo tłumaczone. To
bardzo ważna książka, która prowadzi nas do źródeł poglądów jednego z
największych rewolucjonistów sztuki XX wieku, twórcy awangardowej utopii
i "Czarnego kwadratu na białym tle".
Książka obejmuje teksty z głównego okresu twórczości Malewicza -
suprematyzmu. Teorii sztuki, która głosiła triumf abstrakcji w malarstwie.
Książka opiera się na pięciotomowej moskiewskiej edycji pism Malewicza
wydanej w 2000 roku w wolnej Rosji. W znacznym stopniu zawiera więc teksty
ocalone przez Nikołaja Chardżijewa, które znajdują się w Stedelijk Museum w
Amsterdamie. Chardżijew był moskiewskim literaturoznawcą, pierwszym wydawcą
Chlebnikowa i Mandelsztama, przyjacielem Achmatowej. Ocalenie rękopisów
Malewicza (jak i innych twórców źle widzianych przez władze) było jego wielką
zasługą, choć wywiezienie ich do Amsterdamu w roku 1993 (z pomocą bratanka
Romana Jacobsona) do dziś wzbudza w Rosji kontrowersje.
Najwcześniejsze teksty Malewicz pisał do planowanego czasopisma "Supremus",
którego wydanie - z powodu wybuchu rewolucji lutowej - nie doszło do skutku.
Autor przetworzył je potem w cykl artykułów drukowanych na łamach
moskiewskiej gazety "Anarchia" (1917-18), organu Moskiewskiej Federacji Grup
Anarchistycznych. I to one są największą rewelacją książki, bo jasno
określają poglądy Malewicza. Mimo że aktywnie uczestniczył w artystycznym
życiu bolszewickiej Rosji, to znajdował się w opozycji wobec bolszewików i
Lenina. Zdecydowanie identyfikował siebie jako anarchistę sztuki i
głosił "likwidację wszystkich sztuk starego świata". Nie przypadkiem poeta
Chlebnikow imię Malewicza pisał jako Kaznimir, czyli ten, który gotuje "kaźń
światu". Jednak nie należy tego demonizować, bo anarchizm Malewicza łączył
się z pacyfizmem oraz utopijną wizją sztuki i ideą postępu i twórczego
rozwoju ludzkości.
Malewicz głosił totalną przebudowę sztuki. Nie tylko malarstwa, także
architektury, teatru, muzyki, literatury. Jego poetyckie teorie miały wpływ
na awangardowych rosyjskich poetów. Jednak odkrywanie poety w Malewiczu to
działanie trochę na wyrost. Większość jego wierszowanych utworów w gruncie
rzeczy nie wychodzi poza manifesty sztuki pisane poetyckim językiem.
Paradoksem manifestów Malewicza jest właśnie język. Wydawałoby się, że twórca
teorii czystej sztuki i czystej poezji powinien używać minimalistycznych
środków. Tymczasem jego manifesty pełne są ekspresjonistycznych uniesień.
Gdyby był konsekwentny, musiałby zapewne, jak w malarskim "Białym kwadracie
na białym tle", zredukować słowo do całkowitego milczenia, którym trudno
byłoby objaśnić zasady nowej sztuki.
Malewicza złożono po śmierci zgodnie z jego ostatnią wolą w "suprematycznym"
sarkofagu - białym kubie z czarnym kwadratem.
Kazimierz Malewicz "Wiersze i teksty". Wydawnictwo Naukowe i Literackie Open,
Instytut Adama
Mickiewicza,
Warszawa. Tłumaczenie Adam Pomorski i Agnieszka
Lubomira Piotrowska
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plerfly06132.opx.pl