Oglądasz wypowiedzi znalezione dla frazy: Michał Waszyński
Temat: Bohaterowie Sybiru 1936 PL TVRip XviD
produkcja: Polska
gatunek: Historyczny, Wojenny
data premiery: 1936-04-04 (Polska)
reżyseria: Michał Waszyński
scenariusz: Jerzy Walden , Eugeniusz Bodo
zdjęcia: Albert Wywerka
muzyka: Henryk Wars
Rok 1918. Syberia, obóz jeniecki żołnierzy armii austriackiej. Są wśród nich również Polacy. Niedaleko obozu powstaje punkt werbunkowy do Wojska Polskiego.
Jeńcy polscy organizują oddział i wyruszają do Mikołajewska, które zajęte jest przez oddział "białych". Zdobywają pociąg "czerwonych". Jadą nim do miasta
Barnałyk. "Czerwoni" doganiają pociąg. Polacy uciekają, sierżant Władek wysadza skład w powietrze i ginie. Oddział dociera do Mikołajewska i zaciąga się do 5
Korpusu Dywizji Syberyjskiej pod wodzą generała Lucjana Żeligowskiego. Dywizja wyrusza w kierunku Polski.
Plik : 696 MB (696 MB), czas 1:29:31, rodzaj: AVI, 1 ?cieżka(i) audio, jako?ć 49 %
Video : 635 MB, 992 Kbps, 25.0 fps, rozdz. 640*480 (4:3), DX50 = DivXNetworks Divx v5
Audio : 61 MB, 96 Kbps, 48000 Hz, 2 kanał(y), 0x55 = Aud-X 5.1
KUNIEC
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: Profesor Wilczur (1938)
Profesor Wilczur (1938)
produkcja: Polska
gatunek: Obyczajowy
data premiery: 1938-10-18 (Polska)
reżyseria
Michał Waszyński
scenariusz Anatol Stern zdjęcia Zbigniew Gniazdowski , Albert Wywerka
muzyka Feliks Rybicki
czas trwania: 88
Po tragicznych przejściach, wywołanych utratą pamięci, profesor Wilczur wraca do swej dawnej pracy w klinice. Jednak ten powrót człowieka, wykreślonego już z listy żyjących, nie wszystkim dogadza. Intrygi jego dotychczasowego zastępcy, doktora Dobranieckiego, doprowadzają Wilczura do takiego rozgroczynienia, iż decyduje się on, tym razem już świadomie, opuścić stolicę i zamieszkać z powrotem na głuchej prowincji. W tym czasie udaje się tam córka profesora Wilczura, Marysia, zmuszona do tego natarczywą adoracją słynnego tenora, o którego do szaleństwa zazdrosny jest jej mąż. Mąż śpieszy za nią i chce odebrać jej dziecko. Marysia, doprowadzona do rozpaczy, decyduje się skorzystać z pomocy śpiewaka, gdy ten, śpiesząc do niej, pada ofiarą wypadku samochodowego. Wilczura ratuje go, przeprowadzając cudotwórczą operację, ale kosztem własnego zdrowia. Nad ciężko chorym ojcem czuwa zrozpaczona Marysia, gdy niespodziewanie przybywa żona doktora Dobranieckiego, błagając o ratowanie jej męża, chorego na raka. Marysia kategorycznie odmawia pomocy, ale Wilczur wymyka się do swego chorego wroga i nadludzkim wysiłkiem przeprowadza operację, którą jednak przypłaca życiem. [www.filmpolski.pl]
Mój up, bez hasła.
/>
KUNIEC
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: Dwanaście krzeseł 1933 PL TVRip XviD
produkcja: Polska , Czechosłowacja
gatunek: Komedia
data premiery: 1933-10-05 (Polska)
reżyseria: Michał Waszyński , Mac Fric
scenariusz: Larel Lamac
zdjęcia: Antoni Wawrzyniak
muzyka: Władysław Dan
czas trwania: 66
Ferdynand jest fryzjerem. Pewnego dnia dowiaduje się, że otrzymał spadek. Okazuje się, że są nim krzesła, a dokładniej mówiąc dwanaście krzeseł. Zawiedziony
Ferdynand oddaje do komisu. Wkrótce z listu, który pozostawiła mu ciotka dowiaduje się, że w jednym z krzeseł była ukryta spora suma pieniędzy. Ferdynand
musi je odzyskać, a nie jest to łatwe, gdyż zostałe one już sprzedane ...
Plik : 699 MB (699 MB), czas 1:06:02, rodzaj: AVI, 1 ?cieżka(i) audio, jako?ć 57 %
Video : 652 MB, 1380 Kbps, 25.0 fps, rozdz. 640*528 (4:3), XVID = XVID Mpeg-4
Audio : 47 MB, 100 Kbps, 44100 Hz, 2 kanał(y), 0x55 = Aud-X 5.1
KUNIEC
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: Filmy
* Waleczne serce, reż. Mel Gibson (wielka miłość nieszczęśliwie skończona publicznym straceniem ukochanej)
* Krótki film o miłości, reż. Krzysztof Kieślowski (nieszczęśliwa – jednostronna miłość młodego chłopaka do dojrzałej kobiety)
* Niebieski, reż. Krzysztof Kieślowski (nieszczęśliwa – odrzucona miłość mężczyzny do młodej wdowy)
* Pokuszenie, reż. Barbara Sass (nieszczęśliwa miłość zakonnicy do uwięzionego księdza)
* Błękitna nuta, reż. Andrzej Żuławski (koniec burzliwej – nieszczęśliwej miłości Chopina i George Sand)
* Rok spokojnego słońca, reż. Krzysztof Zanussi (nieszczęśliwa miłość 40-letniej kobiety i Anglika)
* Jak być kochaną, reż. Wojciech Jerzy Has (nieszczęśliwa, nieodwzajemniona miłość młodej aktorki do kolegi – także aktora)
* Matka Joanna od aniołów, reż. Jerzy Kawalerowicz (nieszczęśliwa miłość księdza i zakonnicy)
* Barbara Radziwiłłówna, reż. Barbara Hass (nieszczęśliwa miłość Barbary i Zygmunta Augusta)
* Dybuk, reż.
Michał Waszyński (nieszczęśliwa miłość zamożnej dziewczyny i biednego chłopaka)
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: Włóczęgi / Tramps, The (1939) *TVRip*
Włóczęgi / Tramps, The (1939) *TVRip*
* Film fabularny
* Produkcja: Polska
* Rok produkcji: 1939
* Premiera: 1939. 04. 05
* Dane techniczne: 2700 m. 91 min.
Historia o Kopciuszku w wydaniu lwowskim. Dwóch lwowskich włóczęgów,
Szczepcio i Tońcio, przypadkiem wchodzi w rolę opiekunów osieroconej dziewczyny.
Okazuje się jednak, że sierotka pochodzi z rodu arystokratycznego i jej apodyktyczna
babcia zrobi wszystko, aby przywrócić ją na łono rodziny. Ale i Szczepcio z Tońciem
nie zasypiają gruszek w popiele. Nie tylko posyłają pannę do renomowanej szkoły,
ale nawet wynajdują jej przystojnego i bogatego narzeczonego. Lwowski
spryt i dobry humor są niepokonane
# Reżyseria:
Michał Waszyński
# Scenariusz: Konrad Tom, Emanuel Schlechter
# Zdjęcia: Albert Wywerka
# Scenografia: Stefan Norris
# Muzyka: Henryk Wars
# Dźwięk: Stanisław Bartczak
Obsada aktorska:
Kazimierz Wajda (Szczepko), Henryk Vogelfanger (Tońko), Stanisława Wysocka (babcia, baronowa von Dorn), Stanisława Stępniówna (Krysia, wnuczka Gałeckiego), Helena Grossówna (Wandzia),
KUNIEC
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: Antek Policmajster (1935)
produkcja: Polska
gatunek: Komedia
data premiery: 1935-02-08 (Polska) , 1935-02-08 (Świat)
reżyseria
Michał Waszyński
scenariusz Konrad Tom , Emanuel Schlechter
zdjęcia Albert Wywerka
muzyka Henryk Wars
na podstawie: pomysłu Anatola Sterna
czas trwania: 90
Obsada:
Mieczysława Ćwiklińska (gubernatorowa),
Maria Bogda (pokojówka),
Adolf Dymsza (Antek Król),
Antoni Fertner (gubernator),
Konrad Tom (oficer żandarmerii),
Wanda Jarszewska (siostra gubernatorowej),
Helena Zarembina (siostra gubernatorowej; w czołówce nazwisko: Zarębina), Stefania Górska (córka gubernatorostwa),
Józef Kondrat (Felek),
Czesław Skonieczny (pokerzysta),
Ludwik Lawiński (fryzjer),
Feliks Chmurkowski,
Józef Orwid (kupiec rosyjski),
Stanisław Łapiński (kupiec rosyjski),
Zygmunt Regro-Regirer (kapelmistrz),
Tadeusz Olsza (komisarz policji),
Tresc:
Przedwojenna komedia o warszawskim cwaniaku Antku Królu, który umykając przed carską policją, kradnie mundur pijanemu policmajstrowi. Tak przebrany trafia do prowincjonalnego miasta, gdzie zostaje wzięty za autentycznego wysokiego urzędnika. Kiedy w końcu zostaje zdemaskowany, gubernator, obawiając się kompromitacji, w zamian za dyskrecję obiecuje Antkowi bezkarność.
KUNIEC
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: Filmy żydowskie na festiwalu Toffi..TORUŃ
Filmy żydowskie na festiwalu Toffi..TORUŃ
27 stycznia w Toruniu rozpocznie się kolejna edycja festiwalu kina
niezależnego Toffi, tym razem poświęcona filmom żydowskim. Przez trzy dni
projekcji będzie można zobaczyć filmy z Polski, Izraela, Argentyny, Rosji,
Francji, Anglii. Organizatorzy toruńskiego przeglądu chcą przypomnieć, jak
wielkie znaczenie miało dla polskiej kinematografii lat 20. i 30. kino
żydowskie, oraz pokazać nowe kierunki poszukiwań reżyserów wywodzących się z
Izraela. Będzie można zobaczyć sławne przed wojna filmy takie jak "Dybuk"
(1937)
Michała Waszyńskiego czy "Jidl mitn fidł" (1936) Józefa Greena i Jana
Nowiny-Przybylskiego. W Toruniu pokazane zostaną trzy zestawy filmów z
liczącego sobie ponad 10 tys. tytułów prywatnego Żydowskiego Archiwum
Filmowego Stevena Spielberga. Będzie można zobaczyć produkcje przedwojenne
stworzone pomiędzy 1919 a 1938 rokiem promujące ideę syjonizmu, filmy
opowiadające o powstawaniu państwa Izrael w 1948 roku oraz - w ostatnim dniu
przeglądu - wczesne filmy izraelskiej kinematografii stworzone w latach 50 XX
wieku. Pokazany też zostanie dokument Mariana Marzyńskiego pt. "Anya".
Reżyser przez 30 lat śledził losy żydowskiej dziewczynki, której ojciec, jako
jedyny ze swojej rodziny, ocalał z Holokaustu. Jego obsesją stało się
stworzenie córce idealnego życia. Zobaczymy też związane z tematyką żydowską
filmy fabularne polskich reżyserów takie jak "Austeria" i "Sanatorium pod
klepsydrą". (za Gazetą Prawną, 16 stycznia 2006)
FŻP***
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: Drugie życie Michała Waszyńskiego
Drugie życie
Michała Waszyńskiegociekawe ... ;) ale co do tego majątku - to skąd przypuszczenie, że włoska
księżniczka zapisała mu majątek znajdujący się w Polsce? toż to oczywista
bzdura dziennikarska . bo niby kiedy miałoby to być kupowane - w czasach PRL ?
a tak w ogóle, to ile ten osierocony kochaś ma lat dzisiaj?
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: Pomnik Szczepka I Tonka
Henryk Vogelfanger i Kazimierz Wajda czyli radiowi i filmowi Szczepcio i Toncio
na pewno zasluguja na pamiec, a przeciez we Lwowie im nikt pomnika nie postawi.
Mysle jednak ze zaraz rozpocznie sie nagonka ze znowu Zydom (Vogelfanger)
pomniki stawiaja. On zmarl dopiero w 1990 w Australii gdzie mieszkal od konca
wojny. K. Wajda zmarl w Polsce w 1955.
Podobna historia ma sie z Hemarem (Marian Hescheles).Napisal ponad 3 tys.
piosenek. Nikt tak pieknie nie opiewal Lwowa jak on w swych piosenkach.
Posluchajcie jego "Jak kochac to tylko we Lwowie", lza sie w oku kreci nawet
jesli Lwowa nie znasz nawet ze slyszenia.
Mysle ze kiedys ktos im ufunduje choc tablice pamiatkowa, ale na razie ...
proponuje obejrzenie Szczepcia i Toncia w filmie "Będzie lepiej"
Michała
Waszyńskiego z 1936 roku. Warto.
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: "Lotna" Wajdy w TvKultura....
teraz "Debuk" przedwojenny film w TvKultura....
jakiegos rezysera (homoseks) zydowskiego, ktory byl rezyserem wielu kasowych filmow w przedwojennej PL, po wybuchu wojny uciekl do CCCP, pracowal w sowchozie ale po "uwolnieniu " Polakow zglosil sie i zostal przyjety p. Andersa na stanowisko odpowiedzialnego za media armii (wszystkie dokumenty z Monte Casino to jego dzielo). Do wyzwolonej PL nie wrocil, nakrecil 3 filmy dla Wlochow, byl odkrywca talenu Hepburn....Facio pochodzil z biednej rodziny i udawal nie-zyda , ba nawet polskiego ksiecia...Nazwisko
Michal Waszynski. ten film jestw jezyku Jidisz/zydowskim....
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: Czy TVP bije jakis rekord w emisji "Znachora" ?
Dla mnie mogą powtórzać za rok, dwa, ..., a z chęcią ponownie obejrzę. Jest to
film oglądany przez całą rodzinę, od Babci do młodzieży
Rok temu film ten obejrzało prawie 5,5 mln ludzi + ja :)
Wyciskacz łez, który przywołuje pozytywne odczucia, że miłość i dobro wbrew
przeciwnościom losu zwycięża. Problemy i losy rodzinne ..., gdzie ich nie ma.
I nie zapomniane słowa z filmu: "Nie wyjdę za Ciebie, bo Cię nie kocham"
Ciekawostki z TVP:
(...)"Znachora", jak żaden inny polski film przedwojenny, otacza legenda.
Wpłynęła na nią niezwykła popularność książki Tadeusza Dołęgi-Mostowicza,
według której został zrealizowany. Już w 1934 roku
Michał Waszyński przeniósł
na ekran inną powieść tego autora - "Prokurator Alicja Horn", cztery lata
później zrealizował "Znachora", a w roku 1939 "Testament profesora Wilczura".
Ten ostatni film po raz pierwszy zaprezentowany został w Generalnej Guberni w
roku 1942, ale nie zachowała się jego żadna kopia, wiadomo jedynie, że w
pierwszej scenie "Testamentu" pojawia się sam Dołęga-Mostowicz. W sumie w
latach 1934-39 przeniesiono na ekran 10 dzieł tego pisarza i bez przesady
powiedzieć można, iż miał on bardzo duży wpływ na oblicze polskiego kina lat
30. Do jego utworów sięgano także po wojnie. W 1956 Jan Rybkowski
zrealizował "Nikodema Dyzmę", a w roku 1983 Stanisław Lenartowicz "Pamiętnik
pani Hanki". Powodzenie wprowadzonych do szerokiego rozpowszechniania na
początku lat 70. przedwojennych kinowych przebojów, takich jak "Znachor"
i "Profesor Wilczur", sprawiło, że TVP nakręciła dwa seriale według utworów
Dołęgi-Mostowicza - "Doktor Murek" i "Kariera Nikodema Dyzmy". W roku 1982
powstała kolejna adaptacja "Znachora" zrealizowana przez Jerzego Hoffmana z
Jerzym Binczyckim w roli głównej.
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: Filmy w jidysz w Łodzi
Filmy w jidysz w Łodzi
16-10-2006
Projekcje filmów niepokazywanych w Polsce od 1939 roku oraz unikatowych
dokumentów z prywatnego archiwum Stevena Spielberga to atrakcje Festiwalu
Kultury Jidysz, który rozpoczął się w poniedziałek w Łodzi.
Festiwal składa się z kilku niezależnych części. Pierwsza to Festiwal Sztuki
Filmowej Jidysz. Perłą będą dokumenty z prywatnego archiwum Stevena
Spielberga: pięć 10-minutowych dokumentów Icchaka Goskina o życiu lokalnych
społeczności żydowskich, które zostaną pokazane pod wspólnym tytułem "Pięć
miast". Zdjęcia powstawały wiosną 1939 roku we Lwowie, Wilnie, Krakowie,
Białymstoku i Warszawie.
- Istnieje też podobno dokument pokazujący łódzkich Żydów, ale na razie nie
udało się nam do niego dotrzeć - mówi Małgorzata Burzyńska-Keller, dyrektor
festiwalu.
Po raz pierwszy po wojnie zostanie wyświetlone "Ślubowanie" Henryka Szaro z
udziałem Ester Rachel Kamińskiej i jej córki Idy Kamińskiej, patronki Teatru
Żydowskiego w Warszawie, nominowanej do Oscara za rolę w słynnym i nagrodzonym
statuetką czechosłowackim "Sklepie przy głównej ulicy" Elmara Klosa i Jána
Kadára oraz "Za grzechy" Aleksandra Martena. Specjalnie na festiwal zostały
przetłumaczone nie tylko listy dialogowe tych filmów, ale i teksty modlitw.
W programie znajdują się także dokumenty "My, którzy przeżyliśmy" Natana
Grossa oraz "Jej teatr" Władysława Forberta o Idzie Kamińskiej. Nie zabrakło
również tytułów należących do kanonu filmów jidysz nakręconych w Polsce w
latach 30. "Dybuk"
Michała Waszyńskiego, "Błazen purymowy" i "Judeł gra na
skrzypcach" Józefa Greena i Jana Nowiny-Przybylskiego, "Mateczka" Józefa
Greena i Konrada Toma oraz "List do matki" Józefa Greena i Leona Trystanda nie
tylko będą pokazane na festiwalu, ale też jego organizator - Fundacja Ochrony
Dziedzictwa Kultury Żydów we współpracy z Instytutem im. Adama Mickiewicza -
wyda je na płytach DVD.
- Festiwal Kultury Jidysz zaprezentuje dorobek artystyczny żydowskiej diaspory
mieszkającej w Polsce i używającej jidysz jako języka potocznego i codziennego
- mówi Burzyńska-Keller.
Wszystkie projekcje poprzedzą prelekcje przybliżające kino żydowskie oraz
poszczególne filmy.
(za Gazetą Wyborczą)
FZP...
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: Podwójne życie Michała Waszyńskiego
Podwójne życie
Michała WaszyńskiegoTrzeba przyznać niezły agent ale przy SLD wymięka.
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: Polski antysemityzm 1938
przedwojenny "antysemityzm" w filmie jest
lwia część przedwojennego filmu polskiego w rękach żydowskich była.
O ile spojrzy się na narodowość.
Jeden z najsłynniejszych reżyserów to
Michał Waszyński. Potrafił i 5
filmów w antysemickiej Polsce w ciągu roku zrobić. W tym część w
jidysz. Cała Polska śmiała się z jego "Papa się żeni" czy płakała
na "Znachorze". No, i twórcą chyba najsłynniejszego filmu w jidysz
jest, czyli "Dybuka".
Antysemityzm w filmie pewnie polegał na tym, iż Polacy i Żydzi
osobno do kina chodzili. Żydzi o 18 na "Dybuka" czy "Judeł gra na
skrzypcach", a Polacy o 20 na Bodo czy Dymszę, bo Polak jidysz ni w
ząb.
W ogóle, całe kino jidysz praktycznie powstało w Polsce. Oprócz
amerykańskiego "Syn Kantora", to najsłynniejsze obrazy u nas
zrobione były. „Bezdomni”, „Błazen purimowy”, „Wileńska
legenda”, "Dybuk", "Judeł gra na skrzypcach" czy "Mateczka" to
symbol chyba owego polskiego antysemityzmu jest.
Kino jidysz miało rację bytu tylko w Polsce bo tu odbiorcy byli.
Scan czy Snajper do znudzenia będą pieprzyć o jakiś gettach
ławkowych, w ogóle nie widząc jak w Polsce rozwinęła się kultura
żydowska. Przedwojenne kino jidysz w Polsce miało swoich Rambo,
Rudolfów Valentino czy lokalne Marilyn Monroe.
A to co w piosence działo się, to lepiej nie mówić jest. Prawie
wszystkie teksty przebojów przedwojennych piosenek, to robota Żydów
jest.
W sumie, ci polscy przedwojenni antysemici do bani byli, skoro takie
rzeczy w Polsce działy się i tacy jak Lipgold, Wiera Gran, Turkow,
Green, matka i córka Kamińskie,
Waszyński bezkarnie hasali sobie po
ekranie czy za kamerą właśnie.
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: skala antysemityzmu na forach polskich
skala antysemityzmu na forach polskich
Z badan eurostatu wynika, ze w internecie wsrod krajow europejskich Polacy nie
maja sobie rownych w kwestii antysemityzmu i homofobii. Czy wizytowka Polski
XXI wieku naprawde musza byc tego rodzaju zjawiska?
Jest absolutnie zrozumiale, ze antysemityzm statystycznie jest domena osob z
najgorszym wyksztalceniem i wraz z wzrostem poziomu wyksztalcenia gwaltownie
maleje, ale nie zmienia to jednak faktu, ze w necie mamy do czynienia ze
swoista nadreprezentacja aktow antysemickich.
Pytanie czy ignorowanie antysemityzmu jest wlasciwa metoda zwalczania tej
patologii spolecznej? Na forach moderowanych i tematycznych mozna sobie z tym
zjawiskiem radzic, co tez sie w wiekszosci przypadkow dzieje. Czy pozostale
fora musza zadowalac sie rola kloaki, smietnika, zdominowanego przez ludzi
ledwo umiejacych poslugiwac sie wzglednie poprawna polszczyzna, ale majacych
bardzo sprecyzowane poglady na temat swiata ich otaczajacego, pelnego spiskow,
Zydow, masonow, cyklistow?
Antysemityzm polski niezmiennie Polske osmiesza, czy tego normalni obywatele
polscy chca czy nie. Czy w ogole sa w stanie temu zaradzic, czy raczej
konfucjansko powinni stwierdzic: jezeli nie mozesz czegos zmienic, zaakceptuj
to? Mozna zalozyc, ze w kazdym spoleczenstwie sa ludzie zwyrodniali,
uposledzeni, psychopatyczni, majacy problemy z elementarna umiejetnoscia
odrozniania dobra od zla, patologiczni w swych postawach i zachowaniach, ale
czy taki element w normalnych spolecznosciach nie jest absolutnym marginesem?
Czemu wiec u nas przybiera w internecie takie rozmiary?
Czy z antysemita jest sens dyskutowac, skoro on nigdy nie moze pochwalic sie
szczegolnie poglebiona wiedza nt historyczne, natomiast sklonny jest do
upraszczania i uogolniania, do poslugiwania sie stereotypami, z drugiej zas
strony zupelnie niezdolny jest do przeprowadzenia jakiegokolwiek spojnego
wywodu logicznego?
Co moze powiedziec antysemita o Tuwimie czy Brzechwie, ktorych tworczosc zna
kazde polskie dziecko? Czy antysemita slyszal o Janku Kiepurze, Stefanie
Kisielewskim, Tadeuszu Kantorze albo o Jerzym Wasowskim z "Kabaretu Starszych
Panow"? Jaka wiedze antysemita ma nt Zamenhofa czy Korczaka, czyli ludzi,
ktorzy slawili Polske i polska nauke na swiecie? Czy antysemita wie, ze
najpoczytniejszy polski pisarz poza granicami kraju czyli Stanislaw Lem
pochodzil z rodziny zasymilowanych Zydow z Kresow? Czy antysemita ma pojecie,
ze niemal cala polska tuz powojenna sztuka nowoczesna, czyli malarstwo i
rzezba, jest autorstwa Polakow zydowskiego pochodzenia? Czy antysemita zdaje
sobie sprawe, ze slynna polska szkola plakatu to dzielo w duzej mierze naszych
Zydow? Podobnie bylo z polska sztuka filmowa, ba z calym naszym przedwojennym
kinem. Czy nazwiska takie jak Munk, Aleksander Ford (od "Krzyzakow"), Jerzy
Hoffman (od filmowej "Trylogii" Sienkiewicza), Roman Polanski, Agnieszka
Holland, Bogumil Kobiela,
Michal Waszynski, czy Allan Starski (laureat oscara)
sa antysemicie znane? A co antysemita, statystycznie mogacy pochwalic sie
wyksztalceniem podstawowym, moze wiedziec o polskiej literaturze? Czy ja
czytal, rozumial, przezywal? Czy antysemita wie kto to byl Brunon Schultz,
albo Antoni Lange? A Herling-Grudzinski, Henryk Grynberg, Jerzy Kosinski,
Tyrmand, Leśmian, Slonimski, Stryjkowski, Wierzynski, Arkady Fiedler, Hemar,
Stanislaw Jerzy Lec? Czy te nazwiska cos antysemicie mowia? Czy antysemita zna
historie polskiej muzyki i piosenki? Jezeli tak to trudno by mu bylo nie
wiedzic kim byli poza Kiepura tacy Polacy zydowskiego pochodzenia jak
kompozytor Szpilman, Jerzy Petersburski od "Tango milonga" czy "Ta ostatnia
niedziela", Krzysztof Teodor Toeplitz - scenarzysta serialu "Wojna domowa",
Jonasz Kofta, Anna Jantar, Agnieszka Osiecka, Artur Rubinstein, skrzypek
Henryk Wieniawski, Krystian Zimerman, Henryk Wars czy Jacek Cygan. Czy polski
antyseita slyszal o "Piwnicy pod baranami" i Piotrze Skrzyneckim czy Joannie
Olczak-Ronikier? Czy polski antysemita, nie bedacy nigdy prymusem w szkole ma
jakies pojecie o polskiej nauce? Czy poza Zamenhofem i Korczakiem zna filozofa
Zygmunta Baumana albo historyka Szymona Askenazego? Czy antysemita wie, ze
faktycznym tworca wspolczesnej polskiej leksykografii jest Wladyslaw
Kopalinski? Czym sie w swoich osadach antysemita kieruje, skoro nigdy nie
posiadl zbyt gruntownej wiedzy? Na jakiej podstawie feruje wyroki, skoro nie
ma pojecia o sprawach, o ktorych probuje dyskutowac?
Pytanie jest proste: czy glupota nie boli? A moze boli, moze sfrustrowany
niska pozycja spoleczna, nizszym potencjalem intelektualnym polski antysemita
cierpi i za wszelka cene w jakikolwiek sposob, na miare swoich mozliwosci,
probuje sie dowartosciowac? Pytanie kolejne: czy antysemita polski jest tylko
czlowiekiem glupim, czy tez rowniez zwyrodnialym moralnie? A moze jedno
wyplywa z drugiego?
Tak czy owak kazdy patriota, czlowiek naprawde kochajacy Polske, powinien
dolozyc wszelkich staran by Polska nie byla w Europie posmiewiskiem i
przykladem zgnilizny zasad i wartosci. Marek Hłasko napisal w "Pieknych
dwudziestoletnich":
Każdy człowiek wierzący w Boga powinien nosić na szyi gwiazdę Dawida obok
krzyża, tak długo, aż ostatni antysemita nie zostanie zabity, i dopóki ciało
jego nie zamieni się w proch, który ze wstydem przyjmie cierpliwa ziemia.
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
Temat: Misza Waks
Misza Waks
Trafilam w dzisiejszej Rzeczpospolitej.A musiecie wiedziec,ze wielbie
przedwojenne filmy zarowno polskie jak i żydowskie.
Wrzucam wydruk,bo u mnie rzepa sie dennie otwiera.
CO CZYTA PARYŻ
Dybuki
Michała Waszyńskiego
Kameleon, uzurpator, hochsztapler? Za proste. Szukajcie raczej dybuków
ksiazki_a_7-1.F.jpg
„Dybuk” (1937)
Michała Waszyńskiego, perła kina jidysz
(c) FILMOTEKA NARODOWA
Według chasydzkiego mitu, opartego na enigmach Kabały, dybuk to dusza
potępiona, błąkająca się na granicy zaświatów i naszego padołu łez. Szuka
odkupienia za grzechy. Albo może tylko szczęścia i sprawiedliwości, bo nie
zaznała ich za życia swego pierwotnego właściciela. Dybuk nawiedza upatrzoną
osobę (w zasadzie dopiero wtedy staje się dybukiem właściwym), którą bardziej
niż za ofiarę można chyba uznać za medium. Osoba, zwykle bliska potępionej
duszy emocjonalnie, występuje odtąd w roli rzecznika dybuka. Musi, chce czy
nie chce.
Podanie o dybuku znamy dzięki sztuce Szaloma Anskiego, opowiadaniu Hanny Krall
oraz współczesnej inscenizacji Krzysztofa Warlikowskiego, bazującej na obu
tekstach. Wszystkie trzy dzieła noszą ten sam tytuł. Ale jest jeszcze "Dybuk"
czwarty (chronologicznie - drugi), czyli niesłychany film nakręcony w Polsce w
1937 r. Obraz ów słusznie uchodzi za jedną z pereł kina jidysz. Zrealizował go
Michał Waszyński, wcześniej autor ponad trzydziestu miernych filmików (może
poza śmiałym, jak na owe czasy, "Kultem ciała" z 1929 r.), nazywany nawet
przez ówczesnych krytyków hańbą kina polskiego. Tymczasem jego "Dybuk" jest
natchniony magią, wyraźną w grze aktorów, świetle, rytmie tańców i samego
montażu. Na ekranie kipi esencja judaizmu. Zdumiewające: jak mógł zrobić taki
film ktoś, kto ze swoim żydostwem czuł się tak źle, że w końcu się go wyparł?
Waszyński ponoć powtarzał, że po nakręceniu "Dybuka" nie był już taki jak
przedtem. Nasuwa się pytanie: czy czyjaś nieszczęsna dusza zawładnęła nim
wcześniej, czy dopiero później? I wątpliwe, by była tylko jedna - więc ile
dybuków weń wlazło? Ogromna szkoda, że odpowiedzi nie daje nam Samuel
Blumenfeld w swojej książce "Człowiek, który chciał być księciem" ("L'homme
qui voulait etre prince", Grasset), wydanej właśnie w Paryżu. A nie daje, bo
ich nie szuka. Koncentruje się na anegdotach, zamiast sięgać głębi i tajemnicy
(Kabała?), ale to i tak wystarczy, żeby czytelnik dał się wciągnąć w wiry
biografii
Waszyńskiego. Życiorys miał on bowiem jak topiel.
Urodził się w 1904 r. w nędzy, w Kowlu na Wołyniu jako Misza Waks. Tamże
odebrał stosowną edukację w chederze i jesziwie. Nie wciągnął go jednak
Talmud, lecz wielki świat gojów. Nawet jeśli okres warszawski obrodził w końcu
czystym diamentem, wielkim dziełem kultury jidysz -był to w życiu
Waszyńskiego
zaledwie epizod. Nie wracał do niego później ani się nim nie chwalił. Gdy
pławił się już w luksusach hollywoodzkiego nababa, nikt z tego towarzystwa nie
wiedział, że pije szampana z twórcą "Dybuka". Ponieważ Historia zamierzała
wymazać go z mapy ludności świata,
Michał postanowił wymazać ze swej jaźni
biednego Żyda, a powołać w to miejsce postać katolika krezusa z
arystokratycznym rodowodem. Obiit Misza, natus est
Michael, dla przyjaciół Mike.
Waszyński nie podzielił losu rodziny wywiezionej do Auschwitz. Przeszedł przez
czerwone morze Sowietów i Bliski Wschód z armią generała Andersa, by rozstać
się z nią na ziemi włoskiej. Tu nastąpiła jego ostateczna metamorfoza. Chciał
być księciem, więc - jako 42- letni polski magnat z nieistniejącego rodu,
rzekomo ogołoconego z majątku w wojennej zawierusze - poślubił w Rzymie
miejscową księżnę, dwukrotnie od siebie starszą. Owdowiał pomyślnie: szybko i
bogato. W latach 50. stał się znakomitością, a wcześniejsze doświadczenia
skierowały go ku branży filmowej. Został producentem. Ściślej:
współproducentem (mniejsza odpowiedzialność), ale za to z głosem decydującym w
sprawach artystycznych (większy prestiż). Znaczna część amerykańskich
superprodukcji powstawała wtedy we Włoszech i w Hiszpanii ze względu na niższe
koszty.
Michael, szef agentury Hollywood, był więc m.in. asystentem Josepha
Mankiewicza przy "Bosej hrabinie"; przypisał sobie nawet współreżyserię
"Otella" Orsona Wellesa! Do grona przyjaciółek zaliczał największe gwiazdy
ekranu: Audrey Hepburn, Avę Gardner, Sophię Loren, Annę Magniani. Wolał jednak
towarzystwo męskie, nie musiał już ukrywać swego homoseksualizmu.
Samuel Blumenfeld nie skąpi, jako się rzekło, smakowitych opowiastek.
Najpyszniejszą z anegdot wydaje się przecież cała hiszpańska kariera
Waszyńskiego, a zwłaszcza jej kres. Na początku lat 60. "książę" przeniósł się
do Madrytu, przyjęty przez generała Franco z honorami należnymi bogaczowi
wysokiego stanu. Do ekipy Mike'a dołączył Sam Bronston (Samuel Bronstein),
bratanek Lwa Trockiego. Pracowali z ogromnym rozmachem, każąc na przykład
wznosić dekoracje do "Upadku Cesarstwa Rzymskiego" Anthony'ego Manna z
prawdziwego kamienia. Wieść niosła, że obaj producenci bez żenady przekładali
pieniądze z hollywoodzkiej kasy do własnych kieszeni. Ale nikt ich za ręce,
zdobne w złote rolleksy, nie złapał.
Podobnie było przy produkcji "Cyda" według Corneille'a, też w reżyserii Manna.
Generał Franco chętnie przywdziewał zbroję pierwszego rycerza katolicyzmu,
toteż historię bohaterskiego chrześcijanina, walczącego z Maurami, uznał
niemal za alegorię własnej imaginacyjnej krucjaty. Frankistowska propaganda
oficjalnie mianowała Cyda "wzorem hiszpańskiej prawości" i postacią z pocztu
bohaterów narodowych. Natomiast film z Charltonem Hestonem, wyprodukowany
przez twórcę "Dybuka", zyskał rangę państwowego obrazu kultowego.
Michała Waszyńskiego zgubiła otyłość, zmarł na zawał serca w 1965 r. Pogrzeb
miał jak marzenie. Na cmentarzu w Madrycie stawił się kwiat junty w paradnych
mundurach i przy orderach. Chowając Żyda z Wołynia, ultrakatoliccy generałowie
i arystokraci byli przekonani, że żegnają jednego ze swoich. Misza Waks
naprawdę został księciem.
Grzegorz Dobiecki
Drukuj artykuł
Przeczytaj wszystkie posty z tego wątku
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plerfly06132.opx.pl